In de benedenruimte
MERAPI OBERMAYER
HUIDSPLINTERS....GEZIEN EN GEHOORD
THE PRESENT IS THE RESULT OF THE PAST XX
ZATERDAG 7 SEPTEMBER 17-19 UUR
LOCUS SOLUS
POURBUSSTRAAT 14, ANTWERPEN
De tentoonstellingen zijn te bezichtigen 7 -28 september 2013
vrijdag en zaterdag, 14-18 uur.
JOSEPH SEMAH
MEASUREMENT IN TIME. (THEN AS NOW,ONE FINDS THAT THE CITY OF JERUSALEM IS SIMULTANEOUSLY A CRITICISM AND A NON-SITE) 1983.


Joseph Semah (24.02.1948) was born in Baghdad, Iraq, in 1948. From 1950 he grew up in Tel Aviv, Israel. After finishing gymnasium, Semah studied Electronics and Philosophy at the University of Tel Aviv. At the same time he was developing as an artist.

In the mid 1970s Semah made the decision to leave Israel. He refers to this as self-imposed exile. From then on he was a guest of London, Berlin and Paris. Since 1980 Semah resides in Amsterdam, where he founded the Makkom Foundation, which in the 1980s organized projects based on interdisciplinary research in the arts.

Joseph Semah s oeuvre of inextricably connected images and text evidences an impressive search for the meaning of human existence: The relations between man and fellow-man, between the self and the other. An attempt to contribute to mutual understanding and tolerance, combined in his research with insights drawn from religion, science and art.
Joseph Semah,Performance, 72 Privileges.... 2013
Joseph Semah,Performance, 72 Privileges.... 2013
Joseph Semah, OFek, horizon, RESTRAINING ONESELF BY DEMANDING NOTHING IN RETURN, 1979
Joseph Semah, OFek, horizon, RESTRAINING ONESELF BY DEMANDING NOTHING IN RETURN, 1979
Joseph Semah, Full Moon,ESHKOL 1999
Joseph Semah, Full Moon,ESHKOL 1999
Joseph Semah, Het traceren van Martin Heideggers hut en Paul Celan's woken, 2010
Joseph Semah, Het traceren van Martin Heideggers hut en Paul Celan's woken, 2010
Joseph Semah, An introduction to the principle of relative expression, 1979
Joseph Semah, An introduction to the principle of relative expression, 1979

----------------------------
Merapi Obermayer werd geboren op 6 september 1947 in Pelantungan op het eiland Java te Indonesië. De onafhankelijksoorlog was in volle gang. Merapi's achtergrond is Indonesisch – Joods.
In 1952 vertrok Merapi met haar ouders en zusje naar Nederland. Hier groeide zij op in een kindertehuis bij de nonnen die er een strikt en pijnlijk regiem op na hielden. Pas toen ze twintig was kwam zij volledig in aanraking met de Nederlandse samenleving.
Spoedig maakte zij contact met mensen die net als zij hun leven een nieuwe wending moesten geven met achterlating van hun verleden, hun pijn en hun verlies. Haar komst naar Amsterdam was een natuurlijke keuze. Het waren roerige tijden, waarin zij zich ontwikkelde tot kunstenares. Zij had met namen veel te danken aan Oey Tjeng Sit. Hij stimuleerde haar om in de kunst haar eigen weg te bewandelen en haar eigen taal te zoeken. Wat haar tot de uitspraak bracht: 'Je eigen taal is de taal die je het minste spreekt.'
Het 'niemandsland' waarin zij verkeerde werd voor haar een bron van inspiratie.

Voor Merapi Obermayer heeft het woord 'materialisme' een andere betekenis dan de gebruikelijke. Bij haar gaat het om de bewuste manier van omgaan met de materialen die op haar pad komen. De betekenis die ze daaraan geeft en de manier waarop ze deze materialen verbind met haar eigen gedachtenspinsels, dromen en de maatschappelijke werkelijkheid om haar heen.
Zij beschouwt haar werk als 'fragmenten die voorbij gaan.'
Een motto die zij vaak hanteert is:
'Wie geen landschap meer heeft moet er zelf maar een samenstellen.'
Je kunt je wortels begraven, een samenleving vraagt daar soms om, maar nooit voorgoed.

Haar beeldende werk heeft veel raakvlakken met de poëzie.

Schrijven is dan ook een onderdeel van de beeldende kunst. Haar poëzie heeft ze ten dele om-gezet in een ‘symfonie’ van letters, getallen en tekens. Haar symfonieën staan voor verhalen die de buitenwereld niet kunnen bereiken. Verhalen die vermalen worden door de molens van de bureaucratie. Zij is van plan om hierin een oeuvre op te bouwen.

Daarnaast heeft zijn ook een autobiografische roman geschreven die in 2001 werd gepubliceerd door uitgeverij Bert Bakker. Ter gelegenheidvan de tentoonstelling in LOCUS SOLUS is in kleine oplaag een speciale editie samengesteld

Een nieuw aspect in haar werk zijn vanaf 2009 haar foto'werken. Droombeelden.


Matters of time, 2013.
Merapi Obermayer.,These countries are mine, 1982
Merapi Obermayer.,These countries are mine, 1982
Merapi Obermayer.,Hollandslandschap, 1990
Merapi Obermayer.,Hollandslandschap, 1990
Merapi Obermayer, Gedachten die uitlopen,1999
Merapi Obermayer, Gedachten die uitlopen,1999
Merapi Obermayer, Tintelingen op een blauwe maandag, 2002
Merapi Obermayer, Tintelingen op een blauwe maandag, 2002
Merapi Obermayer, Meeuwen(boekobjekt) 2011
Merapi Obermayer, Meeuwen(boekobjekt) 2011
Merapi Obermayer, L'Histoire se repète, 2012 (Nagel relièf)
Merapi Obermayer, L'Histoire se repète, 2012 (Nagel relièf)
Merapi Obermayer, Strand, fotowerk, 2009
Merapi Obermayer, Strand, fotowerk, 2009

----------------------------
Op zaterdag 5 oktober opent in LOCUS SOLUS de Grand Finale
van het Project THE PRESENT IS THE RESULT OF THE PAST
met de tentoonstellingen
FRANCK GRIBLING, SENSUAL ABSTRACTION,1993-2013.
HETTY VAN BOEKHOUT, FACE IT (collages,portretten)